Koronakonsekvenser

I teorien er vi på vei ut av koronarestriksjonene i samfunnet, men følgene vil henge med oss ei tid, er jeg redd.

Først nå i februar slår smitten inn over Huskestua. Før jul hadde vi noen få smittetilfeller blant barna, og en ansatt ute i karantene.

De siste tre ukene har elleve ansatte testet positivt og må være i isolasjon i først 6, nå 4 døgn. Men er man ikke frisk etter 4 døgn, hjelper det jo lite. Ingen har vært tilbake igjen etter pålagt minimums isolasjonstid. Hos mange sitter ubehaget og sykdomsfølelsen igjen i kroppen i dages- og ukesvis etter.

Når da barna ikke er pålagt testing eller isolasjon, med mindre de har feber og er i dårlig form, sier det seg selv at det blir ubalanse i barn-voksennorm. Mangel på vikarer gjør at vi ikke får hevet bemanningen tilstrekkelig, men så er det også nødvendig for barna å ha kjente voksne tilstede, så det er ikke et alternativ å erstatte alle fraværende fast ansatte med vikarer. Det skal være trygt, også med tanke på HMS, å være barn og ansatt i barnehagen i pandemitid.

Derfor må vi gå til det skritt å redusere driften. Fram til nå har vi klart oss ved å redusere åpningstiden med 1 - 1,5 timer noen dager. Det er det høyst aktuelt å gjøre videre framover. Blir det nødvendig å redusere driften ytterligere, må avdelinger stenges helt ned.

Jeg ønsker ikke å male fanden på veggen, men vi må være realistisk i planleggingen av vinterukene som kommer. Det er jo ikke kun koronafravær som slår ut personalet.

Det er likt for alle barnehager vi er i kontakt med, og det ser og hører vi også i media. Denne perioden må bare gå over av seg selv. Familiene må være innstilt på å snu seg rundt på kort varsel. Heldigvis opplever vi å få støtte for de grepene vi er nødt til å ta. Det betyr MYE. Tusen takk for det <3